Experimente Pedagogice
Sigma
11-15 iunie
16 iunie, 13:00 Finisaj
Galeria Mansarda, FAD-UVT, Timișoara
„Experimente pedagogice” este o expoziție care urmărește firul vizibil și invizibil al unei moșteniri educaționale experimentale, cristalizată de grupul Sigma în Timișoara anilor ’70-’80 în cadrul Liceului de Arte Plastice, și continuată organic prin generațiile de artiști-profesori și studenți ai actualei Facultăți de Arte și Design din Timișoara.
Grupul Sigma a dezvoltat un model pedagogic inspirat de modelul Școlii de la Bauhaus, promovând câteva principii centrale atât în practica lor curentă ca artiști, cât și în cea de pedagogi: colaborativitatea (munca în echipă), interdisciplinaritatea, experimentul, studiul naturii, funcționalitatea, utilizarea de noi materiale și tehnologii.
Expoziția propune o cartografiere a acestor trasee educaționale directe și indirecte, reflectate astăzi în lucrările studenților care, deși provin din generații și programe de studiu diferite, trădează o aceeași preocupare pentru experiment, cercetare vizuală, demers sau dezvoltare constructivă.
Lucrări coordonate de: Daniela Catona, Liliana Mercioiu Popa, Silvia Trion, Luisa Palade, M-Kiss Hedy, Mădălin Mărienuț, Vică Adorian, Eniko Szucz, Andreea Palade Flondor
Concept: Andreea Palade Flondor, Gabriela Robeci
Design Grafic: Claudia Feti
Proiect derulat prin Centrul de Cercetare în Arte Decorative și Design (CCCADD) și Centrul de Cercetare în Curatoriat, Istoria și Critica de Artă, Studii Patrimoniale (CICASP)






Credit Foto: Cosmin Neața, student anul II, Licență, Arte Plastice – Fotografie și Videoprocesarea imaginii computerizate
Tematici și concepte
Suspensia materiilor colorante
Coordonatori: conf. univ.dr. Silvia Trion, asist. univ. dr. Luisa Palade
Proiectul urmărește explorarea comportamentului pigmenților și coloranților naturali în diverse medii – apoase coloidale și epoxidice. Materialele testate au fost înglobate în geluri rigide de tip agar și în rășini sintetice, utilizate în mod obișnuit în conservare și restaurare. Scopul experimentului este de a analiza stabilitatea și comportamentul coloranților în aceste medii.
Studentă: Iustina Bănceanu
2025, an I, Master Patrimoniu – Restaurare și Curatoriat în Artele Vizuale, Restaurarea picturii/ hidrogeluri în tratamentele de curățare ale stratului pictural




Interacțiunea pigment–liant
Coordonatori: conf. univ. dr. Silvia Trion
Instalația propusă investighează degradările studiului de caz prin intermediul a trei plăci de plexiglas suprapuse, corespunzătoare celor trei straturi ale obiectului analizat. Fiecare film redă, într-o succesiune clară, deteriorările structurii din lemn, conturul desenului, degradările stratului de grund, precum și rețeaua de fisuri și microfisuri din stratul pictural. Aceste forme de degradare sunt trasate cu markere fluorescente, devenind vizibile sub lumină UV. Reprezentarea tridimensională astfel obținută permite o lectură stratificată, oferind o perspectivă didactică și analitică asupra stării de conservare a obiectului studiat.
Student: Bujancă Ilie Matei
2025, an I, Master Patrimoniu – Restaurare și Curatoriat în Artele Vizuale

Coloranți organici
Coordonatori: lect. univ. asoc. M-Kiss Hedy, conf. univ. dr. Silvia Trion, asist. univ. dr. Luisa Palade
În cadrul acestui proiect, au fost preparați coloranți naturali utilizând soluții obținute din materii organice. Pigmentul natural al plantei reacționează vizibil la variații de pH: în mediu acid își păstrează nuanțele violet caracteristice, iar în mediu bazic se transformă într-o gamă variată de culori, de la verde până la galben-verzui. Experimentul evidențiază comportamentul instabil al acestor coloranți în funcție de mediul chimic, cu aplicabilitate în studii de conservare și restaurare.
Studenți: Petrehele Corina-Mara, Daria Miron
2025, anul I Licență, Conservare-Restaurare

Experimentul în fotografie
Coordonator: lect. univ. dr. Mădălin Mărienuț
Cursul dezvoltă gândirea vizuală critică, încurajând abordarea imaginii ca proces creativ. Studenții experimentează cu tehnici analogice și digitale – de la manipularea filmului la glitch art și AI – accentuând inovația, intervenția artistică și documentarea ca parte integrantă a practicii fotografice.
Înrădăcinat
Coordonatori: lect. univ. dr. Mădălin Mărienuț, asist. univ. dr. Amalia Gaiță
“În lucrarea de licență doresc să aduc în prim-plan relația mea complicată cu spiritualitatea, precum și călătoria prin care am trecut. Este o temă de natură personală, deoarece se bazează pe experiențele mele vizavi de frica de moarte și viața de apoi. Oamenii se tem adesea de ceea ce nu înțeleg sau ceea ce nu pot controla.
Precum a spus Carl Jung, << Viziunea ta va deveni clară doar când te vei putea uita în propria inimă. Cine se uită în exterior visează, iar cine se uită în interiorul său se trezește.”
Studentă: Bianca Pascu
2025, Anul 3, Licență, Fotografie, videoprocesarea computerizată a imaginii
Revelatio
Coordonatori: lect. univ. dr. Mădălin Mărienuț, asist. univ. dr. Amalia Gaiță
“Această lucrare se bazează pe o dorință personală, posibil chiar universală, aceea de a accesa un adevăr. Sentimentul de rătăcire mă urmărește de ceva timp, din această cauză mă întreb frecvent dacă ceea ce fac în acest moment este potrivit pentru mine și care este calea pe care vreau să o aleg. Într-un sens mai generic, revelația s-ar putea referi la orice formă de auto-dezvăluire, un exemplu ar fi conexiunea cu natura.”
Studentă: Ioana Claudia Oniciu
2025, Anul 3, Licență, Fotografie – videoprocesare computerizata a imaginii
Divergence
Coordonatori: lect. univ. dr. Mădălin Mărienuț, asist. univ. dr. Amalia Gaiță
“Prin aceste lucrări vreau să inițiez o analiză a percepției vizuale, provocată de forme destructurate, redate vizual. Întotdeauna m-a fascinat să descriu prin imagini într-un mod neobișnuit atât mediul înconjurător, cât și peisajul urban și elementele pe care acesta le cuprinde. Subiectele obișnuite, văzute altfel, ne fac să apreciem lucrurile banale, cărora nu le-am fi dat importanță în mod normal, iar aici se întâmplă cu adevărat o magie în exprimarea vizuală.”
Student: Ruben Bereczki
2025, Anul 3, Licență, Fotografie – videoprocesare computerizata a imaginii
Caiete de studiu & Studii
Coordonator: lect. univ. dr. Liliana Mercioiu Popa
Studentă: Sorina Marandiuc
2025, Master I, Pictură
Studiu
Coordonator: lect. univ. dr. Liliana Mercioiu Popa
Studentă: Amanda Stanciu
2025, Master I, Pictură
Ipostaze compoziționale
Coordonator: Daniela Catona
Realizarea unor schițe de mici dimensiuni prin explorarea ipostazelor compoziționale din materialul fotografic obținut anterior în mediul domestic sau urban, cu interes pentru linie și punct, văzute ca atribute formale și expresive.
2020, Arte decorative, Anul I, Lucrare comună, Bazele Compoziției
Studiul formelor naturale
Coordonator: Daniela Catona
Explorarea posibilelor abordări de reprezentare grafică ale unor forme vegetale la alegere. Studiul se axează atât pe selecția formelor naturale, cu atenție asupra raportului dintre acestea și elementele plastice care le caracterizează (punct, linie, suprafață), cât și pe relația dintre forma naturală și instrumentarea diversă a materialelor de lucru (fotografie, creion, cărbune, tuș, tehnică mixtă, colaj).
Student: Alexandra Maria Țecu
2020, Arte decorative, Anul I, Studiul Desenului
Structuri tensegrity și structuri ușoare geometrice (machete)
Suprafețele vălurite (lucrări fotografiate și printate)
Coordonator: lect.univ.dr. Eniko Szucs
Designul implică în mod esențial o abordare interdisciplinară, situându-se la confluența dintre artă, inginerie și matematică. Această viziune este reflectată și în practica pedagogică a grupului Sigma, din care a făcut parte domnul profesor Doru Tulcan, fost coleg de-al nostru. Interacțiunea directă cu metodele sale de predare și temele abordate a influențat în mod semnificativ activitatea noastră didactică, iar o parte dintre conceptele dezvoltate se regăsesc și astăzi în lucrările studenților, în special în cadrul disciplinei „Compoziție bi- și tridimensională”.
Expoziția reunește lucrări rezultate din două teme principale: „Structuri tensegrity și structuri ușoare geometrice – regulate sau neregulate” și „Suprafețe vălurite”. Acestea au urmărit aprofundarea înțelegerii spațiului tridimensional și explorarea proporțiilor naturale, prin utilizarea creativă a materialelor precum hârtia, lemnul și textilele. Studenții au investigat structurile spațiului 3D prin tehnici diverse – de la construirea de suprafețe riglate, trecând de la bidimensional la tridimensional, la plierea și modularea hârtiei, repetarea benzilor și a elementelor plane. În cadrul temei structurilor geometrice ușoare, aceștia au avut libertatea de a opta între structuri tensionate și structuri geometrice rigide, evidențiind astfel varietatea de abordări posibile în procesul de compoziție spațială.
Studenți participanți (machete): Dinu Beldean, Bostan Livia, Amina Czank, Timpu Dumitru, Vladislav Gratii, Vadim Rotaru, Larisa Surdu
Studenți participanți (lucrări printate): Amalia Ardelean, Teodora Dinu, Alexia Lolis, Vasilica Nițulescu, Daria Posdărescu, Bianca Tofan
Anul II, Specializarea Design, cursul: Compoziție bi și tridimesnională
Principiul generativ al planurilor seriale generative în designul de mobilier din carton ondulat
Coordonator: Prof. univ. dr. Iosif Mihailo
Principiul generativ al planurilor seriale generative (Serial Planes) este o abordare de
design ce angajează preceptele generative tridimensionale prin suprapunerea și aranjarea
sistematică a mai multor planuri (sau secțiuni bidimensionale) de-a lungul unei axe. Modificând ușor profilul, se pot obține forme dinamice. Se pornește de la o formă generală, adesea curbilinie sau organică, destinată piesei de mobilier, iar apoi aceasta este secționată de-a lungul unei axe (sau a mai multor axe) la intervale regulate. Fiecare secțiune generează un plan bidimensional, care va corespunde unei bucăți de carton. Planurile rezultate sunt apoi optimizate pentru a fi tăiate din coli de carton, iar mai apoi asamblate secvențial, de-a lungul axei definite inițial.
În contextul mobilierului din carton ondulat, acest principiu vădește cel mai bine
utilitatea, deoarece cartonul este un material plan, relativ rigid, ușor de tăiat în forme complexe și accesibil. Scaunele din carton ondulat pot fi concepute recurgând la acest principiu, unde secțiunile definesc curburile ergonomice ale șezutului și spătarului. Prin aplicarea principiului generativ al planurilor seriale generative, designerii pot exploata la maximum proprietățile unice ale cartonului ondulat, creând piese de mobilier inovatoare, sustenabile și cu o estetică modernă. Este o metodă care îmbină creativitatea cu judiciozitatea pentru a transforma un material simplu într-o formă complexă, ergonomică, eficientă și funcțională.
Studenți: Gabriela Băcilă & Mara Dunca
2024, Specializarea Design